Su 17

Su-17 wywodzi się od samolotu myśliwsko - bombowego Su-7B, który był w miarę udanym samolotem pola walki lecz charakteryzował się małym udźwigiem i zasięgiem działania. Su-17 jest więc daleko posuniętą modernizację tego samolotu, która miała na celu poprawienie tych dwóch słabych parametrów taktycznych. Osiągnięto to poprzez zastosowanie nowych skrzydeł o zmiennej geometrii. Pierwsze egzemplarze Su-17 Fitter-B weszły do służby w 1972 roku lecz niedługo zostały zastąpione przez wersję Fitter-C wyposażoną w mocniejsze silniki Lyulka i dodano nowe węzły uzbrojenia.
Wyprodukowano także wersję rozpoznawczą Su-17R i szkolno-bojową Su-17UM. Su-17 był produkowany do 1990. Stacjonowały na lotnisku w Szprotawie zanim wprowadzono Su 24.




Su 17


Przeznaczenie: Myśliwsko - bombowy
Załoga: 1
W służbie: 1972
Napęd: Jeden silnik odrzutowy Lyulka AL-21F-3
Wymiary
Rozpiętość:
Max - 13.8 m / 45 ft 3 in
Min - 10 m / 32 ft 10 in
Długość: 18.75 m / 61 ft 7 in
Wysokość: 5 m / 16 ft 5 in
Masa: 30,864 lb pusty / 39,021 lb max
Pułap: 59,055 ft
Prędkość: 2,220 km/h / 1,379 mph
Uzbrojenie: Dwa działka 30mm NR-30 z 70 pociskami na działko, plus do 4500 kg uzbrojenia podwieszanego (bomby, rakiety powietrze-powietrze, powietrze-ziemia, zasobniki z npr, dodatkowe uzbrojenie strzeleckie i zbiorniki z paliwem).




Su 17 UM